Śledź wydarzenia językowe
Data publikacji: 11.10.2022 r.
Konferencja "Projekt edukacyjny w nauczaniu języków obcych"
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, redakcja kwartalnika „Języki Obce w Szkole” oraz Suwalski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli mają zaszczyt zaprosić na konferencję „Projekt edukacyjny w nauczaniu języków obcych”, która odbędzie się w III Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Alfreda Lityńskiego w Suwałkach przy ul. Noniewicza 83 w Suwałkach 21 października 2022 r.
W programie wykłady, warsztaty oraz przykłady dobrych praktyk w glottodydaktyce.
10:15-10:45 – rejestracja
10:50 – rozpoczęcie konferencji
11:00-12:00 – dr hab. Zbigniew P. Możejko „O projektach językowych od kuchni: czyli jakie składniki, jakie przepisy i jakie danie z tego wyjść może”
12:00-13:00 – dr Czesław Kiński, dr Jacek Łagun „Projekt: Przyszłość – o organizowaniu prac projektowych na lekcjach języka obcego”
13:00-14:00 - przerwa obiadowa
14:00-15:00 – Marcin Hościłowicz „Język? Akcja! czyli jak projekty eTwinning i Erasmus+ wzmacniają kompetencje językowe uczniów i nauczycieli”
15:00-16:30 – Warsztat - Agnieszka Czekajło, Joanna Dybała „Bierzemy na warsztat eTwinning!- nieograniczone możliwości projektów międzynarodowych”
Link do zapisów dostępny jest tutaj
Opisy wystąpień i prelegentów:
Dr hab. Zbigniew P. Możejko, Instytut Anglistyki, Uniwersytet Warszawski
O projektach językowych od kuchni: czyli jakie składniki, jakie przepisy i jakie danie z tego wyjść może
Celem wystąpienie będzie przyjrzenie się projektom edukacyjnym, a w szczególności projektom glottodydaktycznym, z trzech punktów widzenia (stąd owa metafora kulinarna w tytule): z perspektywy autonomii ucznia i nauczyciela, z perspektywy materiałów edukacyjnych (w tym, materiałów do zintegrowanego nauczania językowo-przedmiotowego typu CLIL, Content and Language Integrated Learning), oraz z perspektywy nauczania zadaniowego (TBL, Task-Based Learning).
Dr hab. Zbigniew Możejko jest wykładowcą akademickim w Zakładzie Językoznawstwa Stosowanego i Przekładoznawstwa, Instytutu Anglistyki UW, gdzie zajmuje się m.in. kształceniem nauczycieli (zajęcia zarówno monograficzne, jak i w warsztatowe; jest opiekunem praktyk nauczycielskich), a także praktyczną nauką języka angielskiego. W kręgu jego zainteresowań są m.in. badania nad świadomością językową (language awareness), analiza potrzeb osób uczących się języka angielskiego (needs analysis), procedury zapewnienia jakości procesu uczenia się i nauczania (quality management). Do jego ostatnich publikacji należą:
- Możejko, Z. P. (2020). A reflective approach to CLIL instruction in the VET context. Edukacja ustawiczna dorosłych, 108(1), 56-65. https://doi.org/10.34866/7nd6-p290.
- Możejko, Z. P. (2020). From ESP to CLIL and back again: on linguistic aspects in vocational training. Edukacja ustawiczna dorosłych, 108(4), 27-37. https://doi. org/10.34866/5zjh-0w32.
- Możejko, Z. P. (2022). Mother tongue literacy: A glocal perspective. In P. A. Robinson, K. V. Williams & M. Stojanović (Eds.), Global Citizenship for Adult Education: Advancing Critical Literacies for Equity and Social Justice (pp. 11-19). Routledge.
dr Czesław Kiński, dr Jacek Łagun, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Projekt: Przyszłość – o organizowaniu prac projektowych na lekcjach języka obcego
Projekty są obecnie elementem każdego kursu językowego i w założeniu mają służyć nie tylko ćwiczeniu i utrwalaniu nauczanego akurat słownictwa i gramatyki, ale też rozwijać ogólne zdolności komunikacyjne naszych uczniów. W naszej prezentacji chcielibyśmy wskazać w jaki sposób prace projektowe na lekcji języka obcego przygotowują naszych uczniów do nieprzewidywalnych warunków rynku pracy w XXI wieku. Oprócz tego podzielimy się praktycznymi radami i wskazówkami na temat tego jak organizować pracę, jakiego rodzaju narzędzi językowych dostarczyć naszym uczniom oraz w jaki sposób monitorować i motywować naszych uczniów w trakcie i po zakończeniu projektu.
Dr Czesław Kiński jest nauczycielem akademickim, pracownikiem Filologii Angielskiej na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim. W pracy zawodowej zajmuje się szkoleniem przyszłych nauczycieli języka angielskiego i badaniami nad rolą emocji w procesie nauki języka obcego. Pracuje także jako nauczyciel języka angielskiego i polskiego jako języka obcego w szkole językowej English Perfect w Olsztynie, egzaminator Cambridge Assessment English oraz autor materiałów dydaktycznych dla wydawnictwa Macmillan. Jego zainteresowania zawodowe to psychologia pozytywna, dobrostan ucznia, wystąpienia publiczne, dynamika grupy oraz wpływ kultury na akwizycję języka obcego. W wolnym czasie lubi biegać po warmińskich lasach, grać na gitarze i jeździć na koncerty.
Dr Jacek Łagun jest nauczycielem akademickim, pracownikiem Filologii Angielskiej na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim. W pracy zawodowej zajmuje się szkoleniem przyszłych nauczycieli języka angielskiego i badaniami nad rolą tematów tabu w procesie nauki języka obcego. Pracuje także jako nauczyciel języka angielskiego i polskiego jako języka obcego w szkole językowej English Perfect w Olsztynie, egzaminator Cambridge Assessment English oraz autor materiałów dydaktycznych dla wydawnictwa Macmillan. Kiedy nie jest w pracy słucha ostrej muzyki, biega, jeździ na rowerze i gra w koszykówkę, która obok muzyki i nauczania jest największą pasja w jego życiu.
Marcin Hościłowicz, Suwalski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli
Język? Akcja! czyli jak projekty eTwinning i Erasmus+ wzmacniają kompetencje językowe uczniów i nauczycieli
Jak metoda projektu sprawdza się w nauczaniu języka obcego? Czego obawiają się nauczyciele a jakie nadzieje wiążą z tym uczniowie? W jakim stopniu można przemodelować proces nauczania i uczenia się języka obcego z wykorzystaniem projektów eTwinning i Erasmus+?Jak realizacja projektów eTwinning i Erasmus+ wzmacnia ćwiczenie strategii egzaminów zewnętrznych? Dlaczego nauczyciel języka obcego to Leonardo da Vinci i jak znajomość zwrotu Happy Birthday pomaga ocalić życie? Odpowiedzi na te pytania będzie można usłyszeć podczas mojej prezentacji.
Marcin Hościłowicz - nauczyciel języka angielskiego z 29-letnim stażem w III Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Alfreda Lityńskiego w Suwałkach oraz doradca metodyczny w Suwalskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Suwałkach. ambasador Programu eTwinning od 2010 roku. Laureat European Language Label w 2020 roku. autor publikacji metodycznych dotyczących języków obcych . Pasjonat języka angielskiego, pracy metodą projektu i uczenia poprzez działanie, współpracy międzynarodowej i wykorzystania technologii inf-kom w pracy z uczniem. Zrealizował wiele projektów w ramach programów eTwinning, Erasmus Plus. Polsko-Litewskiego Funduszu Wymiany Młodzieży . Miłośnik muzyki, żeglarstwa i kolarstwa. Członek zespołów DRAH End Forest i Knur.
Agnieszka Czekajło, Joanna Dybała
Bierzemy na warsztat eTwinning!- nieograniczone możliwości projektów międzynarodowych.
Różnorodność metod nauczania, podejście CLIL, interakcje z rówieśnikami z innych krajów, przenikanie się kultur i języków to tylko niektóre aspekty realizacji projektów międzynarodowych eTwinning. Uczestnicy będą mieli okazję od strony praktycznej poznać nieograniczone możliwości eTwinning i spotkać się z nauczycielkami, które z sukcesem zrealizowały wiele projektów międzynarodowych.
Agnieszka Czekajło – wychowawca i nauczyciel języka angielskiego w Publicznym Przedszkolu Układanka w Świętej Katarzynie. Na codzień pracując z dziećmi coraz częściej wykorzystuje podejście CLIL oraz metodę projektów w tym eTwinning. Lubi tworzyć własne pomoce dydaktyczne. Według niej nauka przez zabawę u dzieci w wieku przedszkolnym jest najbardziej efektywną formą przyswajania języka obcego.
Joanna Dybała - nauczyciel języka angielskiego w SP1 im. Księcia Henryka Brodatego w Trzebnicy. Praca z dziećmi to jej pasja. W swojej pracy wykorzystuje między innymi podejście CLIL. Systematycznie i z sukcesem realizuje międzynarodowe projekty eTwinning.